نویسندگان:
محمد مزیدی شرف آبادی1 ، فاطمه پیراسته2 ، زهرا جلولی زاده3 .1دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش حل مسئله خلاق بر خودکارآمدی و حرمت خود دانش آموزان بود روش تحقیق مورداستفاده در این پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان متوسطه دوم شهر بندرعباس بودند از این جامعه نمونه پژوهش با توجه به معیارهای ورود و خروج 40 نفر تعیین شد که به صورت تصادفی در 2 گروه آزمایش و گواه گمارده شدند ابزار گردآوری در این پژوهش مقیاس خودکارآمدی شرر توسط براتی، 1376 و مقیاس حرمت خود روزنبرگ 1965 بودند به منظور تجزیه وتحلیل داده ها جهت مقایسه میانگین نمرات دو گروه آزمایش و گواه و اثر نمرات پیش آزمون و سایر متغیرهای مداخله گر بر پس آزمون از تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج پژوهش حاضر نشان داد که آموزش حل مسئله خلاق بر خودکارآمدی و حرمت خود دانش آموزان متوسطه دوم تاثیر دارد