نویسندگان:
علی کریمی گیلده1 ، مرضیه قانعی2 ، قربان فتحی اقدم3 .1دانشجوی دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس
2دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر
چکیده فارسی: اهمیت خلاقیت توجه متخصصان و پژوهشگران را به بررسی و شناسایی عوامل و چگونگی پرورش آن و تاثیر آن بر سایر جنبه ها جلب کرده است هدف پژوهش حاضر نیز بررسی اثربخشی آموزش خلاقیت بر ناامیدی کودکان بود طرح پژوهش شبه تجربی با پیش آزمون وپس آزمون همراه با گروه گواه بود به همین منظور تعداد 60 کودک 8 تا 13 ساله دختر وپسر که در کلاسهای خلاقیت کده دانشگاه صنعتی شریف تهران ثبت نام شده بودند به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و 30 نفر از آنها به عنوان گروه آزمایش و 30 نفر به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شدند سپس افراد گروه آزمایش در برنامه آموزش خلاقیت شرکت کردند درحالیکه گروه گواه، آموزشی دریافت نکردند شرکت کنندگان پیش و پس از اجرای آموزش به تکمیل پرسشنامه امیدواری کودکان کازدین 1983 پرداختند داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس تحلیل شدند نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که آموزش خلاقیت منجر به کاهش معنادار ناامیدی در کودکان شد به کارگیری آموزش خلاقیت میتواند موجب کاهش ناامیدی و درنتیجه مشکلات و خطرات بعدی در کودکان شود