نویسندگان:
سمیه رحمنی1 ، ابراهیم مهرعلیان2 ، عباسعلی مهرعلیان3 .1کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تاکستان
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی علامه طباطبائی
3کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، راهبر آموزشی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف برسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر اساس رویکرد کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطاف پذیری شناختی دانش آموزان مقطع متوسطه اول که دارای اضطراب تحصیلی بودند صورت گرفت به همین منظور 30 دانش آموز دختر و پسر از میان دانش آموزان شهرستان تاکستان که دارای اضطراب تحصیلی بودند به صورت تصادفی انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه جایگزین شدند و سپس بر روی گروه آزمایش مداخله انجام شد برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه اضطراب تحصیلی ساراسون 1960 و انعطاف پذیری شناختی دنیس و وندروال 2010 استفاده شد نتایج تحلیل کوواریانس بر روی تفاوت نمره های پیش آزمون –پس آزمون نشان داد که بین گروه های آموزش ذهن آگاهی و گواه در متغیرهای انعطاف پذیری شناختی و اضطراب تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد پس میتوان نتیجه گرفت آموزش ذهن آگاهی بر اساس کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر انعطافپذیری شناختی و کاهش اضطراب تحصیلی تاثیرگذار است