نویسندگان:
سمیه کیارسی1 ، محمدمهدی شمسایی2 ، مرجان افریشم3 .1دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه خوارزمی تهران
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرگز
3کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش صلح بر سلامت روانی و رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی بود پژوهش حاضر شبه تجربی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش، را تمامی کودکان مراکز پیش دبستانی منطقه 10 تهران شامل 18مرکز پیش دبستانی تشکیل میدادند به شیوه نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای 30 کودک پیش دبستانی انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش 15 نفر و گواه 15 نفر گمارده شدند ابزار گردآوری اطلاعات شامل چک لیست سلامت روانی کودکان 3 تا 18سال توسط جلینک، مورفی و بورنز 1986 تهیه و توسط صادقی 1388 ترجمه شده است و مقیاس رشد اجتماعی واینلند ادل، 1935 در مدرسه آموزشی واینلند منتشر شد که برای سنجش رشد اجتماعی ارتش آمریکا در جنگ جهانی دوم مورداستفاده قرار گرفت برای آموزش مفاهیم مربوط به صلح از پروتکل آموزش صلح 21 جلسه؛ هر جلسه 40 دقیقه مبتنی بر پژوهش یوسفی 1394 استفاده شد تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس چندمتغیری صورت گرفت نتایج نشان دادند آموزش صلح بر رشد اجتماعی و سلامت روانی کودکان پیش دبستانی تاثیر معنادار دارد با بهره گیری از رویکرد آموزش صلح درمراکز پیشدبستانی میتوان باعث رشد و ارتقای سلامت روانی و رشد اجتماعی کودکان پیش دبستانی شد