نویسندگان:
یزدان منصوریان1 ، مریم جاویدمهر2 .1دانشیار گروه کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه خوارزمی
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش فلسفه بر قضاوت اخلاقی و کاهش پرخاشگری در کودکان با روش پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه اجرا گردید جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر پایه چهارم و ششم ابتدایی شهرستان شاهرود بود که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چندمرحله ای دو گروه 30 نفری 30 دانش آموز پایه چهارم و 30 دانش آموز ششم از دانش آموز انی که دارای قضاوت اخلاقی پایین و پرخاشگری بالاتر از میانگین بودند، بهعنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت تصادفی در چهار گروه 15 نفره دو گروه آزمایش و دو گروه گواه گمارش شدند از مقیاس قضاوت اخلاقی دورگاندا سینها و میراوارما 1998 و پرسشنامه پرخاشگری شهیم 1385 برای جمع آوری داده ها استفاده شد گروه آزمایشی دریافت کننده آموزش فلسفه در 12 جلسه 45 دقیقه بود و گروه کنترل هیچگونه آزمایشی دریافت نکرد داده های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس و T دو گروه مستقل تحلیل گردید یافته های پژوهش نشان داد که آموزش فلسفه بر پرخاشگری و قضاوت اخلاقی تاثیر داشته است همچنین بین قضاوت اخلاقی و پرخاشگری در دانش آموزان دختر پایه ششم با پایه چهارم تفاوت وجود ندارد با توجه به نتایج به کارگیری آموزش فلسفه میتواند به کاهش پرخاشگری و قضاوت اخلاقی بهتر بیانجامد