نویسندگان:
شراره محمدی1 ، عسکری اصغری گنجی2 ، معصومه السادات طبری پور3 .1دانشجو دکترای برنامهریزی توسعه آموزش عالی، دانشگاه کردستان
2استادیار دانشگاه فرهنگیان
3کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر رویکرد نظریه انتخاب بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان بابل انجام گرفته است روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون و گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش شامل 350 دانشجو معلم رشته های آموزش ابتدایی، الهیات، ادبیات فارسی، حرفهوفن، علوم تربیتی و ریاضی در مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان بابل بود برای تعیین نمونه ابتدا 350 پرسشنامه منبع کنترل راتر 1966 در بین دانشجویان کلیه رشته های فوق توزیع شد از این جامعه 40 دانشجو معلم زن و مرد که به طور همزمان دارای منبع کنترل بیرونی بودند و ازعملکرد ضعیف تحصیلی رنج میبردهاند، به روش تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند، بدینصورت که 20 دانشجو معلم زن و مرد در گروه آزمایش و 20 دانشجو معلم زن و مرد در گروه گواه قرار گرفتند ابزار پژوهش شامل پرسشنامه انگیزه پیشرفت تحصیلی هرمنس 1972 و مقیاس منبع کنترل راتر 1966 بود داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون t مستقل مورد تحلیل قرار گرفت یافته های پژوهش نشان داد که، آموزش مبتنی بر رویکرد نظریه انتخاب بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشجو معلمان موثر واقع شده است بنابراین، مداخله آموزش مبتنی بر رویکردنظریه انتخاب میتواند بهعنوان یکی از الگوهای روشهای تدریس مورداستفاده قرار گیرد