نویسندگان:
احسان پروین1 ، سمیرا معصوم زاده2 ، منصوره حاج حسینی3 .1 دانشجو دکترای مدیریت آموزش عالی، دانشگاه علامه طباطبائی
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه تهران
3استادیار دانشگاه تهران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف شناسایی اثر الگوی آموزشی مبتنی بر نظریه هوش موفق بر گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان انجام پذیرفت پژوهش از نوع آزمایشی و بر پایه طرح شبه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه نابرابر بود و جامعه آماری آن شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر ترکمن چای بود که از میان آنها دو کلاس درس پایه نهم از یک دبیرستان بهصورت در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی و گواه 20 نفر در گروه آزمایش و 17 نفر در گروه گواه قرار گرفتند الگوی آموزشی مبتنی بر هوش موفق در 12 جلسه بر روی گروه آزمایش اجرا شد و گروه گواه در همین مدت به روش سنتی آموزش دیدند داده ها مطابق با طرح در دو مرحله پیش و پس از اجرای برنامه از طریق پرسشنامه های گرایش به تفکر انتقادی ریکتس 2003 گردآوری شده و با روش تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت یافته های پژوهش معناداری اثر آموزش مبتنی بر هوش موفق بر گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان را تائید نمود و بر پایه آن، نتایج حاکی از امکان کاربرد آموزش مبتنی بر هوش موفق جهت افزایش گرایش به تفکر انتقادی دانش آموزان است