نویسندگان:
سعید غیاثی ندوشن1 ، آذردخت مددی2 .1استادیار، دانشگاه علامه طباطبائی
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، عضو سازمان نظام روانشناسی مشاوره
چکیده فارسی: با عنایت به اهمیت چگونگی تاثیر آموزش مجسمه سازی در انعطاف پذیری روانشناختی و شادی و خلاقیت دانش آموزان ، هدف اساسی از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مجسمه سازی بر انعطاف پذیری روانشناختی و پرخاشگری در دانش آموزان بود پژوهش حاضر از نوع شبه تجربی با پیش آزمون – پس آزمون و گروه گواه بود جامعه موردمطالعه راکلیه دانش آموزان دختر کلاس ششم دبستان شهر کرمان تشکیل میدادند از این جامعه 40 دانش آموز که در پرسشنامه های انعطاف پذیری روانشناختی نمره پایین و پرخاشگری نمره بالاکسب کرده بودند انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند 20 نفر آزمایش و 20 نفر گواه گروه آزمایش تحت مداخله آموزش گروهی مجسمهسازی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای قرار گرفتند و گروه گواه مداخلهای را دریافت نکردند نتایج پس آزمون با روش تحلیل کوواریانس حاکی از این بود که اجرای مداخله منجر به افزایش معنادار انعطاف پذیری روانشناختی، کاهش معنادار پرخاشگری در گروه آزمایش نسبت به گروه گواه شد بنابراین فعالیتهای هنری مانند مجسمه سازی نقش مهمی در کاهش پرخاشگری و افزایش انعطاف پذیری ایفا میکنند به همین دلیل لزوم پرداختن به فعالیتهای هنری درمدارس مطرح است