نویسندگان:
ام البنین خراسانی1 ، فروغ رمضانی2 ، سپیده یاوری3 .1کارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه سیستان و بلوچستان
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه خوارزمی
3دانشجوی دکترا مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحدقم
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری بر تاب آوری طراحی و اجرا شد روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش حاضر، دانش آموزان دختر متوسطه دوم شهرستان برخوار شهر دولت آباد در استان اصفهان بودند از این جامعه، 40 دانش آموز که تاب آوری پایینی داشتند غربال شدند، 20 دانش آموز در گروه گواه و 20 دانش آموز در گروه آزمایش با توجه به معیارهای ورود و خروج قرار گرفتند نمونه گیری پژوهش حاضر به صورت تصادفی خوشه ای مرحله ای انجام گرفت آزمودنی های گروه آزمایش به مدت 8 هفته، هر هفته در یک جلسه درمان 90 60 دقیقه ای آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی – رفتاری را دریافت کردند و گروه گواه مداخله خاصی دریافت نکرد در این پژوهش، از پرسشنامه تاب آوری کانر دیویدسون 2003 استفاده شد آزمودنیها در دو موقعیت پیش آزمون و پس آزمون به پرسشنامه پاسخ دادند برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد یافته ها نشان داد، با کنترل اثر پیش آزمون، بین افراد شرکت کننده در گروه های آزمایش و گواه از لحاظ نمره تابآوری در پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد نتایج نشان داد که،آموزش مدیریت استرس با رویکرد شناختی رفتاری بر افزایش تاب آوری دانش آموزان دختر متوسطه دوم اثربخش بود