نویسندگان:
سیدمنصور مرعشی1 ، زهرا نادری2 ، علیرضا بخشایش3 ، آسیه باغبان4 .1دانشگاه شهید چمران اهواز
2استادیار دانشگاه یزد
3دانشیار دانشگاه یزد
4کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش اثربخشی آموزش مسائل مرتبط با بلوغ و تربیت جنسی بر کاهش مشکلات بین فردی بود روش پژوهش شبه تجربی با گروه گواه بود جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی شهر یزد تشکیل میدادند نمونه پژوهش شامل 30 نفر بود که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند در دسترس انتخاب شدند و به دو گروه آزمایش و گواه 15 نفری تقسیم شدند اختصاص گروه ها به گروه آزمایش و گواه نیز به طور تصادفی انجام شد پیش از اجرای مداخله، هر دو گروه به پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکاران 1994 پاسخ دادند سپس گروه آزمایش تحت روش آموزش بلوغ وتربیت جنسی قرار گرفتند و برای گروه گواه مداخله ای انجام نشد مداخله پژوهش بسته آموزشی بلوغ و تربیت جنسی بود که در ده جلسه 90 دقیقه ای ارائه شد پس از مداخله، دوباره برای هر دو گروه پرسشنامه مشکلات بین فردی بارخام و همکاران 1994 اجرا شد برای تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج معرف تاثیر معنادار آموزش بلوغ و تربیت جنسی بر کاهش مشکلات بین فردی بود همچنین نتایج نشان دادند که آموزش بلوغ و تربیت جنسی باعث افزایش مولفه های مشارکت، حمایتگری و در نظر گرفتن دیگران شده و نتوانسته باعث کاهش پرخاشگری و وابستگی و افزایش صراحت و مردمآمیزی دردانش آموزان شود