نویسندگان:
محمدجعفر پاک سرشت1 ، معصومه غنیمتی2 .1دانشگاه شهید چمران اهواز
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان الزهرا س زنجان
چکیده فارسی: به کارگیری روش های تعاملی و همیارانه در کلاس درس بر اجتماعی کردن فراگیران موثر بوده است پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی آموزش مشارکتی بر مهارتهای اجتماعی دانش آموزان طراحی و اجرا شد روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون باگروه گواه بدون گزینش تصادفی بود جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان متوسطه اول شهر زنجان تشکیل میدادند تعداد 50 نفر با روش نمونه گیری هدفمند بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند 25 نفر در گروه آزمایش از روش یادگیری مشارکتی و به همین تعداد از طریق همتاسازی با گروه آزمایش از لحاظ سن، جنس و پایه تحصیلی در گروه گواه که از روش سنتی استفاده شد، جایگزین شدند برای جمع آوری داده ها پرسشنامه رشد مهارتهای اجتماعی ماتسون 1983 مورداستفاده قرار گرفت تجزیهوتحلیل داده ها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آزمون t مستقل و همبسته انجام شد یافته های پژوهش نشان داد که تدریس مشارکتی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان تاثیرگذار بوده است؛ به طوریکه میزان رفتارهای غیراجتماعی و گوشه گیری دانش آموزان دریافت کننده آموزش مشارکتی به طور معناداری کاهش یافته بود بنابراین میتوان نتیجه گرفت که کاربرد روش یادگیری مشارکتی در رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان مفید خواهد بود