نویسندگان:
حامد ماهزاده1 ، رویا اروج زاده2 ، سامره اسدی3 .1کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، مربی برنامه فلسفه برای کودکان
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین میزان اثربخشی آموزش مهارت ابراز وجود بر اهمال کاری تحصیلی و یادگیری خودنظمجویی انجام گردید روش پژوهش حاضر تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود 34 نفر از دانش آموزان پسر پایه های هفتم تا نهم شهرستان رضوانشهر، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند و در 2 گروه آزمایش و کنترل 17 نفر در هر گروه مورد آزمایش قرار گرفتند برای جمع آوری داده های موردنیاز، اعضای هر دو گروه با فاصله زمانی 2 ماه به پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راتبلوم 1984 و پرسشنامه یادگیری خودنظمجویی بوفارد 1995 پاسخ دادند برنامه 8 جلسه ای آموزش مهارت ابراز وجود در مورد گروه آزمایش انجام شد و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد داده های پژوهش با استفاده از شاخصهای توصیفی و آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیره مانکوا مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت یافته ها حاکی از تاثیر معنادار آموزش مهارت ابراز وجود بر اهمال کاری تحصیلی و یادگیری خودنظمجویی بود اهمالکاری تحصیلی به طور معناداری در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل کاهش یافت و یادگیری خودنظم جویی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل افزایش یافت بر اساس یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت مهارت ابراز وجود بر میزان اهمالکاری تحصیلی و سطح یادگیری خودنظم جویی موثر است