نویسندگان:
مرضیه عبدالوهابی1 ، هانیه نواب مقدم2 ، فرشاد جعفری3 .1کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی دانشگاه شهید چمران اهواز (نویسنده مسئول)
2کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات
3کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کیش
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر آموزش مهارت خودآگاهی بر شادکامی دانش آموزان انجام شد طرح پژوهش آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان متوسطه اول منطقه 17 شهر تهران بود نمونه پژوهشی بهصورت روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شدند سپس 30 نفر ازآزمودنیها از بین این 6 کلاس نمره شادکامی پایین تری گرفتند، به طور تصادفی انتخاب شده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند ابزار گردآوری داده ها در این مطالعه پرسشنامه شادکامی آکسفورد کراسلند، 1989 بود سپس دوره آزمایشی آموزش مهارت زندگی خودآگاهی برای گروه آزمایش طی 6 جلسه 90 دقیقه ای اجرا شد ولی در مورد گروه گواه هیچ آموزشی صورت نگرفت پس از اتمام برنامه آموزشی از هر 2 گروه پس آزمون به عمل آمد تحلیل نتایج پژوهش با استفاده از آزمون آنالیز کوواریانس نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی بر افزایش شادکامی دانش آموزان متوسطه اول موثر است نتایج پژوهش اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر شادکامی دانش آموزان را تایید کرد