نویسندگان:
یداله مهرعلیزاده1 ، مریم حامدی2 .1استاد دانشگاه شهید چمران اهواز
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش نگرانی دردانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان بود طرح پژوهش نیمه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش حاضر را کلیه دانش آموزان متوسطه دوم شهرستان ساری تشکیل میدادند که پس از اجرای پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر 40 1970 دانش آموز که نمره آنها بالاتر از سطح متوسط بود بهصورت هدفمند انتخاب شدند و در گروه آزمایش و گواه 20 دانش آموز در گروه آزمایش و 20 دانش آموز در گروه گواه جایگزین شدند گروه آزمایش آموزش مهارت خودآگاهی را طی 6 جلسه 2 ساعته که بیشتر بهصورت کارگاهی بود، دریافت نمود ابزار مورداستفاده در پژوهش شامل پرسشنامه اضطراب امتحان 1997 بود برای تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس استفاده شد نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش مهارت خودآگاهی تاثیر معناداری بر کاهش نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان دارد تفاوت معناداری بین میزان اضطراب امتحان در گروه آزمایش در مقایسه با گروه گواه به دست آمد که نشان داد آموزش مهارت خودآگاهی بر کاهش نگرانی در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان تاثیرگذار است