نویسندگان:
عبدالله پارسا1 ، فاطمه انصاری حقیقی2 .1دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت رفتار جرات ورزی بر تفکر انتقادی و شادکامی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان بوشهر بود روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش را 3300 دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان بوشهر تشکیل میدادند حجم نمونه این پژوهش شامل 40 نفر بود که از طریق نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه های تفکر انتقادی فاشیون 1990 ، شادمانی آرگایل 2002 و پکیج آموزشی مهارت رفتار جراتورزی زارعی بودند تحلیل داده ها با استفاده از روشهای تحلیل کوواریانس یک متغیری آنکوا و چند متغیری مانکوا انجام شد یافته ها نشان دادند که بین گروه آزمایش و گواه از لحاظ حداقل یکی از متغیرهای مهارت رفتارجراتورزی و تفکر انتقادی و شادکامی تفاوت معنادار وجود داشت به عبارت دیگر میتوان گفت که آموزش مهارت رفتار جراتورزی بر تفکر انتقادی و شادکامی دانش آموزان اثر معنادار داشت نتیجه کلی تحقیق نشان داد که ارتقای مهارت رفتار جراتورزی تا حد زیادی میتواند به افزایش سطح تفکر انتقادی و شادکامی دانش آموزان کمک نماید