نویسندگان:
حسین اسکندری1 ، مسعود باغبانی2 .1استادیار دانشگاه بجنورد
2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی
چکیده فارسی: این پژوهش به منظور بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش خودنظمجویی و کاهش استرس انجام گرفته است این پژوهش از شبه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و گواه بود جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان پایه دوم دبیرستان دخترانه مدارس منطقه 18 شهر تهران تشکیل میدادند تعداد نمونه این پژوهش شامل 30 نفر از دانش آموزان پایه دوم دوره دوم دبیرستان منطقه 18 شهر تهران بود که از طریق نمونه گیری تصادفی انتخاب شده و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامه استرس هری 2005 و آزمون خودنظم جویی بوفارد 1995 استفاده شد تحلیل یافته های پژوهش با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس انجام شد نتایج پژوهش نشان داد که آموزش مهارت های اجتماعی منجر به افزایش خودنظم جویی و کاهش استرس در دانش آموزان گردید نتایج این پژوهش پیشنهاد میکند آموزش مهارتهای اجتماعی روشی موثر برای افزایش خودنظم جویی و کاهش استرس بود