نویسندگان:
احمد زندوانیان1 ، نیاز یوسفی2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره گرایش توانبخشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب
چکیده فارسی: هدف در پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر شادکامی و احساس تعلق به مدرسه در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران بود روش پژوهش شبه تجربی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه گواه بود از بین دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای ، 40 دانش آموز انتخاب شد و به شکل تصادفی و برابر در دو گروه آزمایش n =20 و کنترل n =20 جایگزین شدند برای اندازه گیری شادکامی و احساس تعلق به مدرسه به ترتیب از دوپرسشنامه شادکامی آکسفورد آرجیل و همکاران، 2001 و احساس تعلق به مدرسه بری، بتی و وات 2004 استفاده شد گروه مداخله طی یک ماه سه جلسه دو ساعته در هفته آموزش دیدند برای گروه کنترل مداخله ای صورت نگرفت برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس چند متغیری استفاده شد نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی به طور معناداری میزان شادکامی و همچنین احساس تعلق به مدرسه را در دانش آموزان دختر مقطع ابتدایی شهر تهران افزایش داده است لذا برنامه ریزی برای پرورش و تقویت مهارتهای اجتماعی دانش آموزان را میتوان به عنوان یکی از روشهای اثربخش برای افزایش سطح شادکامی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان در نظر گرفت چگونگی تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر شادکامی و احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان ، به بحث گذاشته شد