نویسندگان:
افروز خوش خواهد1 ، رحیم داوری2 ، نشید شادان3 .1دانشگاه یزد
2استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
3کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی دانشگاه آزاد اسلامی واحد رودهن
چکیده فارسی: هدف اصلی این تحقیق تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر همدلی، مدیریت خشم و سبکهای ابرازگری هیجانی بود در این پژوهش از روش تحقیق تجربی طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه استفاده شد، جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر تهران بود حجم نمونه پژوهش به تعداد 30 دانش آموز بود و به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند ابزار جمع آوری داده ها پرسشنامه همدلی بریانت 1982 ، پرسشنامه ابرازگری هیجانی کینگ و آمونز 1990 ، پرسشنامه مدیریت خشم اسپیلبرگر 1999 بود، تجزیه وتحلیل داده ها با روش تحلیل کوواریانس انجام گرفت نتایج تحقیق نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بر همدلی، مدیریت خشم و سبکهای ابرازگری هیجانی به صورت معنادار تاثیر داشته است با توجه به نتایج آموزش مهارتهای ارتباطی بر همدلی، روش موثری برای مدیرت خشم و سبک های ابزار هیجان است