نویسندگان:
کاظم برزگر1 ، محمدنقی فتح اله زاده2 .1دانشگاه یزد
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مغان، مشاور تحصیلی دبیرستانهای شهرستان خلخال
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر کاهش افسردگی و تنظیم هیجانی دانش آموزان بود روش پژوهش شبه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان پسر مدارس دوره دوم متوسطه تشکیل میدادند نمونه پژوهش شامل 88 دانش آموز که به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب ودر دو گروه آزمایش 44 نفر و گروه کنترل 44 نفر به صورت تصادفی جایگزین شدند گروه آزمایش، 12 جلسه آموزش مهارتهای زندگی 45 دقیقه ای دریافت نمودند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های تنظیم هیجانی گراتز و رومر 2004 و پرسشنامه افسردگی بک، 1961 استفاده شد داده ها با روش تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه قبل از آموزش مهارتهای زندگی در میزان افسردگی و تنظیم هیجان هیچ تفاوت وجود ندارد اما پس از آموزش مهارتهای زندگی در میزان افسردگی و تنظیم هیجان دو گروه تفاوت معنادار به نفع گروه آزمایش داشت با توجه به نتایج میتوان از آموزش مهارتهای زندگی برای کاهش افسردگی و تنظیم هیجانی استفاده کرد