نویسندگان:
شیلا امیری1 ، معصومه امیری2 ، مجتبی رضایی راد3 .1دانشگاه کردستان
2کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی
3عضو باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری
چکیده فارسی: ارتقای ظرفیت روان شناختی توانایی شخص در مواجه با انتظارها و دشواری های زندگی روزمره یکی از راه های پیشگیری از بروز مشکلات روانی و رفتاری دانش آموزان است که از طریق آموزش مهارت های زندگی امکان پذیر است پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی بر خود کارآمدی ، کیفیت زندگی و اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی به روش آزمایشی است 40 دانش آموز 20 نفر گروه آزمایش و 20 نفر گروه کنترل به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه های خودکار آمدی نوجوان کنلی ، اهمال کاری سولمون و راث بلوم استفاده شده است یافته های پژوهش نشان داد آموزش مهارت های زندگی به طور معنی داری بر خود کارآمدی ، اهمال کاری تحصیلی و کیفیت زندگی دانش آموزان تاثیر دارد و باعث افزایش خودکارآمدی و کیفیت زندگی و همچنین کاهش اهمال کاری تحصیلی دانش آموزان دختر پایه ششم ابتدایی شده است