نویسندگان:
شیرزاد نظری1 ، راضیه نوروز بخش حاجی کندی2 ، علی نقی اقدسی3 ، توحید حبیب زاده4 ، رقیه صفلو5 .1دانشگاه شهید چمران اهواز
2دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
4دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی
5کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر یادگیری مشارکتی بر مهارت های اجتماعی در مدارس سوم دبیرستانی ارومیه در شهر نیمسال تحصیلی 95 94 ، انجام گرفت این پژوهش از نظر هدف، کاربردی از نظر میزان کنترل محقق بر متغیرهای تحقیق، غیر آزمایشی و از روش توصیفی پیمایشی جهت انجام تحقیق استفاده شده است در پژوهش حاضر 50 دانش آموز دبیرستانی شرکت کردند که و نمونه گیری به صورت تصادفی ساده به عنوان نمونه انتخاب در دو گروه کنترل 25 نفر گروه آزمایش و 25 نفر گروه کنترل جایگزین شدند در گروه آزمایش شیوه مهارت های اجتماعی آموزش داده شد و در گروه کنترل هیچ مداخله ای صورت نگرفت، ابزار تحقیق مهارت های اجتماعی ماتسون بود روش تحقیق از نوع آزمایشی بود و طرح تحقیق به صورت پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود که از آنالیز کواریانس استفاده شد، بدین ترتیب در نتایج تحقیق ، یادگیری مشارکتی باعث افزایش رشد مهارت های اجتماعی مناسب، کاهش پرخاشگری و رفتارهای تکانشی، کاهش میزان غرور و کاهش حسادت و گوشه گیری در دانش آموزان شد