نویسندگان:
ابوالقاسم بستانی1 ، سیده لعیا حمزه لو2 .1دانشیار دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
2کارشناس علوم تربیتی
چکیده فارسی: یکی از ویژگی های بارز انسان کنجکاوی است که از دوران کودکی تا پایان عمر او را به دانستن و کشف حقایق و پرده برداری از مجهولات سوق می دهد این نیروی درونی تکاپوی انسان را برای کسب علم و گریز از جهل می کند بخشی از دانش امروز بشر که حاصل مطالعه و جستجوی او در جهت شناخت جهان مادی و نظام ها و قوانین آن است علوم تجربه نامیده می شود بشر برای کشف شناخت جهان مادی عمدتا از ابزارهای حسی خود استفاده می کند به همین دلیل نقش تجربه در این حوزه بسیار اساسی و تکیه بر آن بسیار ضروری است دانش آموزی که به مدرسه وارد می شود از یک سو دارای نیروی خداداد کنجکاوی است نیرویی که هر لحظه او را به یافتن دانش تازه و پاسخی برای پرسش های بیشمار می کشاند از سوی دیگران دانش آموز باید برای زندگی در دریای فردا که دریای علم و دانش است آماده شود برای آموزش علوم باید سعی شود که فرآیند یاد گیری از حالت انفعال یعنی یاد گیری به روش سنتی به حالت یاد گیری فعال در آید