نویسندگان:
زهرا تنها1 ، حامد شاکریان2 .1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
2دانشجوی دکتری تخصصی، مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، آذربایجان شرقی، ایران
چکیده فارسی: علی رغم اصلاحات قابل توجه در ایجاد مقیاس هوش برای کودکان نسخه پنجم، ناشر آزمون به طور منحصر به فردی به روش های تحلیل عاملی تاییدی برای تعیین ساختار ابزار متکی است و قادر به تقسیم واریانس در میان زیر آزمون ها و عوامل نیست برای پر کردن این خلاء، ساختار عاملی 16 زیر مجموعه اصلی و فرعی نمونه استاندارد سازی نسخه پنجم مقیاس هوش و کسلر برای کودکان با تحلیل دو فاکتوره دو عاملی اکتشافی بررسی شد نتایج تحلیل دو عاملی اکتشافی قویا یک فاکتور هوش عمومی را تایید می کند، با این حال شواهد کم تری برای سه گروه از عوامل سرعت پردازش، حافظه کاری و استدلال ادراکی ارایه می کند هیچ گونه شواهد برای عوامل شفاهی، استدلال سیال یا عوامل بصری مکانی مشاهده نشد فاکتور G بخش های زیادی از واریانس زیرآزمون کل و مشترک توجیه کرد، در حالی که فاکتور های گروهی بخش های کمی از واریانس کل و مشترک را توجیه کردند این نتایج پیشنهاد می کند که تفسیر بالینی نسخه پنجم مقیاس هوش وکسلر برای کودکان بایستی در سطح کلی انجام شود کل مقیاس های IQ