نویسندگان:
سوده رحمانی1 ، وحید ساعدی مرغملکی2 ، محمدرضا باقری لری3 .1دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه خوارزمی
2دانشجوی کارشناسی ارشد ارتباط تصویری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد
3عضو هیات علمی گروه نقاشی و گرافیک دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد یزد ایران
چکیده فارسی: در دوران قاجار علی رغم اینکه مصور سازی کتاب های چاپ سنگی از نظرکیفیت تفاوت های قابل توجهی با نگارگری قدیم ایران داشت، اما با ادامه یافتن برخی سنت های کتاب آرایی و تاثیرپذیری از هنر عامیانه و تاثیر متقابل برآن، برخی سنت های کتاب آرایی ایران در شکل و محتوایی متفاوت، مجددا احیا شد هدف پژوهش حاضر ارزیابی جایگاه ترکیب بندی تصاویر و نقوش شاهنامه فردوسی در صفحه آرایی و کتابت دوره قاجار است و به معرفی ویژگی های ساختاری کتب چاپ سنگی مصور و در این راستا با ارائه تاریخچه کوتاهی از صنعت چاپ و معرفی انواع مضامین کتب چاپ سنگی به بررسی فضای تصویری این نوع کتب می پردازد