نویسندگان:
مرجان کیان1 ، مهدی خراشی2 ، ابوالفضل حسن زاده3 .1عضو هیات علمی/ دانشگاه خوارزمی
2دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: توسعه فن آوری اطلاعات و ارتباطات از جمله دست آوردهای نوین جهانی است که موجب تحولی عظیم در عرصه آموزش جهان شده است این فناوری به سرعت جهان را درنوردیده و بر بسیاری از ابعاد زندگی بشر تاثیر گذاشته است خیلی از نیازهای بشری تحت تاثیر این فن آوری قرار گرفته و در تسهیل جریان زندگی انسان ها تاثیر شگفت انگیزی داشته است آموزش و پرورش نیز، که یکی از نیازهای بشری محسوب می شود از این تاثیر مستثنی نبوده است آشنایی دانش آموزان و معلمان با این فناوری و نیز تسلط در استفاده از ابزارهای آن جریان یاددهی یادگیری را سرعت و عمق بخشیده و به نشاط علمی و آموزشی منجر شده است این تحقیق می کوشد تاثیر غیر قابل انکار فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش علوم ابتدایی را مورد بررسی قرار دهد و به برخی از مزایای آن در یادگیری بپردازد بطور مثال می توان گفت با بکارگیری فن آوری اطلاعات و ارتباطات یادگیری به اشکال زیر خود را نشان می دهد: یادگیری انعطاف پذیر : IT با قابلیتی که در مقدار و تنوع منابع و رسانه های اطلاعاتی لازم برای یادگیری دارد و با خدمت گیری از کارکردهای دیگر زمینه طرح ریزی عمل و ارزیابی انعطاف پذیر ، متنوع و گسترده را به صورتی اقتضائی فراهم می آورد، پشتیبانی و بهبود کیفیت آموزش و یادگیری : انگیزه اولیه کاربرد IT به طور کلی در آموزش مبتنی بر این باور است که IT شکل های پیشرفته تر و بهتر آموزش و یادگیری را حمایت و پشتیبانی می کند، روش بکار گرفته در این تحقیق توصیفی – تحلیلی بوده و با همین روش توانسته ایم با مطالعه مواد پژوهشی اعم از کتاب ها، مقالات و پایان نامه های مرتبط به نتایج مطلوبی دست یابیم که در پایان مقاله بدان اشاره شده است