نویسندگان:
حجت حسنی1 ، مهدا قاسمی2 .1کارشناس ارشد
2دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: تعلیم و تربیت انسان ها اگرچه به آموزش های رسمی وابسته نیست اما مدارس، نقش حایز اهمیتی در آن دارند بطور خاص، رسیدن به کمالات نفسانی از مهم ترین مفاهیم نهفته در تربیت دینی است تربیت دینی در جامعه معاصر ایران نیز به دلایلی همچون جهانی شدن و تحولات فناوری دچار تغییراتی شده است در این میان، مدارس مذهبی با محور قرار دادن اعتقادات مذهبی دانش آموز و خانواده، مباحث دینی را در برنامه درسی جای می دهند بر همین اساس، سوال پژوهش اینگونه مطرح شده است که تربیت دینی در مدارس مذهبی شهر تهران با چه آسیب هایی مواجه است پژوهشگر برای استخراج چنین آسیب هایی از روش اتوبیوگرافی استفاده کرده است؛ چرا که تجربه زیسته را به عنوان دانش آموز و به عنوان معلم در مدارس مذهبی داشته و دارد یافته ها نشان داد آسیب هایی همچون ارایه عقاید خاص مذهبی به دانش آموزان بدون توجیه و بیان ریشه ها و منطق پشتیبان آن ها، اجبار در انجام وظایف و تکالیف دینی، وجو برخی تناقض ها در باورها و عقاید مربیان با فرهنگ مذهبی حاکم بر مدرسه، وجود برخی تناقض ها بین آموزش های مذهبی مدرسه و باورهای مذهبی خانواده، یکپارچه نبودن آموزش های مذهبی در مدارس، و کم توجهی به هم سو نمودن برنامه های آموزشی مذهبی با تحولات اجتماعی نوین بر سر راه مدارس مذهبی وجود دارد کاربرد های نظری و عملی یافته های این پژوهش برای ارتقای چنین مدارسی حایز اهمیت است