نویسندگان:
ملیحه رجائی1 ، سولماز قاسمی2 ، فریبا زینلی3 ، مریم امیدقایمی4 .1دانشجوی دکتری رشته فلسفه آموزش و پرورش دانشگاه فردوسی مشهد
2دانشجوی دکتری، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
3دانش آموخته کارشناسی، گروه روان شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
4دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روان شناسی تربیتی و تحولی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی و طراحی بسته توانبخشی شناختی کارکردهای اجرایی بازداری پاسخ و حافظه فعال برکارکردهای اجرایی، مهارت های اجتماعی و عملکرد رفتاری کودکان و نوجوانان شهر تهران می باشد پژوهش حاضر از نظر هدف، جزء پژوهش های کاربردی و بر حسب نحوه گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های نیمه تجربی میباشد جامعه این پژوهش دانش آموزان دختر و پسر شهر تهران می باشد که از این جامعه چهار مدرسه را به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و 30 دانش آموز پسر و 30 دانش آموز دختر را به طور تصادفی انتخاب نمودیم، سپس به طور تصادفی هر گروه را با روش تصادفی به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم کردیم اجرای پژوهش با استفاده از خرده آزمون حافظه فعال استنفورد بینه تهران و آزمون بازداری استروپ رنگ کلمه، پرسشنامه مهارت اجتماعی و مشکلات رفتاری گرشام و الیوت صورت گرفت برای گروه آزمایش پیش آزمون، پس آزمون گرفته شد وگروه آزمایش در برنامه محقق ساخته، هرکدام 12 جلسه شرکت کردند و برای تحلیل داده ها از روش چندمتغییری تحلیل کواریانس استفاده شد نتایج تحلیل ها نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر عملکرد مهارت های اجتماعی و عملکرد رفتاری و کارکردهای اجرایی حافظه فعال، بازداری پاسخ تفاوت معنی داری وجود دارد و بسته توانبخشی شناختی کارکردهای اجرایی محقق ساخته که شامل بازداری پاسخ و حافظه فعال می باشد بر مهارت های اجتماعی، عملکرد رفتاری و کارکردهای اجرایی دانش آموزان گروه آزمایش تاثیر مثبتی دارد