نویسندگان:
عبدالکاظم نیسی1 ، مینا محمدصالحی2 ، مهشید محمدصالحی3 ، حامد کمالی4 .1دانشیار دانشگاه شهید جمران اهواز
2دانشجوی دکتری، گروه آموزش عالی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران،
4دانشجوی دکتری،گروه آموزش عالی، دانشگاه شهیدبهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: امروزه اهمیت دانش به عنوان یکی از لازمه های رشد اقتصادی در راستای توسعه اقتصادی و نیز انتقال آن و استفاده از نتایج یافته های پژوهشی بر کسی پوشیده نیست، لذا ارزیابی فعالیتهای تجاری سازی و شناسایی معیارها و شاخص های اندازه گیری عملکرد تجاری سازی ضروری بنظر میرسد ولی زمانی این یافته ها درخور توجه قرار میگیرند که جنبه کاربردی بیابند و در دسترس متقاضیان قرار گیرند هدف از پژوهش حاضر، شناسایی عوامل موثر بر تجاری سازی دانش در دانشگاه علامه طباطبایی در میان دانشجویان دانشکده های پردیس و دهکده در وضع موجود و مطلوب می باشد پژوهش حاضر از نظر هدف جزء تحقیقات کاربردی و از نظر روش جزء مطالعات توصیفی، به روش پیمایشی است در این پژوهش نمونه آماری برابر با 300 نفر بوده است و ابزار سنجش، پرسشنامه محقق ساخته است پایایی پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ محاسبه شده است به منظور طبقه بندی و تجزیه و تحلیل داده ها ی گردآوری شده از مطالعات توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد در بخش آمار استنباطی از آزمون t وابسته و تحلیل واریانس مکرر استفاده شد نتایج آزمون تحلیل واریانس مکرر برای مقایسه زوجی وضع موجود و مطلوب نشان دهنده آن است که از دیدگاه دانشجویان دهکده بین وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر برتجاری سازی تفاوت معنی داری وجود دارد همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس مکرر برای مقایسه زوجی وضع موجود و مطلوب نشان دهنده آن است که از دیدگاه دانشجویان پردیس بین وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر برتجاری سازی تفاوت معنی داری وجود دارد و در آخر نتایج آزمون تحلیل واریانس مکرر برای مقایسه زوجی وضع موجود و مطلوب بیانگر آن است که از دیدگاه دانشجویان کل دانشگاه بین وضعیت موجود و مطلوب عوامل موثر برتجاری سازی تفاوت معنی داری وجود دارد