نویسندگان:
زهره عباباف1 ، محبوبه عارفی2 ، هاجر بهرامی شاه بکندی3 .1دکترای برنامهریزی درسی
2گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3دانش آموخته کارشناسی ارشد، گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضربه دنبال ارایه تصویرکلی از میزان همخوانی وهماهنگی برنامه درسی قصدشده واجراشده تفکروپژوهش باتوجه به عناصر نه گانه برنامه درسی فرانسیس کلاین یعنی هدف، محتوا، روش تدریس، فعال یتهای یاددهی یادگیری، روشهای ارزشیابی، موادورسانههای یادگیری، زمان، فضا وگروهبندی بوده است تحقیق وتوصیفی از نوع پیمایشی بود و جامعه آماری تحقیق راکلیه معلمان مرد پایه ششم ابتدایی مدارس پسرانه شهرستان بهارستان درسال تحصیلی94 95 تشکیل دادهاند نمونه آماری تحقیق براساس فرمول کوکران83 نفربرآورد شدکه به صورت نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند شناسایی برنامه درسی قصدشده ازطریق مطالعه وبررسی اسنادومدارک برنامه درسی شامل کتاب درسی،کتاب راهنمای معلم وجزوه راهنمای برنامه درسی بوده است شناسایی برنامه درسی اجراشده ازپرسشنامه محقق ساخته استفاده شد که شامل پرسشنامه نظرسنجی معلمان ومتشکل از 37 سوال که طبق مقیاس 5 درجهای لیکرت بوده است ضریب پایایی پرسشنامه مذکور 88% محاسبه گردید تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش بااستفاده ازنرم افزارspss وآزمونهای آمارتوصیفی واستنباطی انجام شد و نتایج ذیل بدست آمد: به لحاظ دستیابی به اهداف، محتوا، روش تدریس بیند و برنامه درسی قصدشده واجراشده همخوانی وجودداشت، درمورد عنصرروشهای ارزشیابی، موادورسانههای یادگیری، زمان، فضاوگروهبندی بیندو برنامه درسی قصدشده واجراشده درس تفکرو پژوهش همخوانی وجود نداشت