نویسندگان:
بهاره بیصدا1 ، مرتضی رضایی زاده2 ، نعیمه جهانگیری منش3 ، اسماعیل جعفری4 .1دانشجوی دوره کارشناسی ارشد تاریخ دانشگاه شهید چمران اهواز
2گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
4گروه آموزش عالی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
چکیده فارسی: برنامه توسعه فردی به عنوان ابزاری برای توسعه فردی شناخته شده است این ابزار کاربردی با شناخت نقاط ضعف و قوت افراد در دانش و عملکرد شان، مسیرتوسعه و پیشرفت آن ها و رسیدن یه شایستگی های مورد نیاز شان را تسهیل می کند با توجه به فرآیند تدوین برنامه توسعه فردی و مرور پژوهش هایی که در این رابطه انجام شده بود، این نتیجه را می توان گرفت که سنجش پذیرش بازخورد به عنوان یکی از مراحل تدوین برنامه توسعه فردی مورد غفلت واقع شده است تحقیقات نشان می دهد که بازخورد به عملکرد شغلی و انجام فعالیت های یادگیری کمک می کند و همچنین استفاده از برنامه توسعه فردی بستگی به کیفیت بازخورد دارد پذیرش بازخورد توسط کاربران برنامه توسعه فردی لازمه ی به کارگیری آن است همان طور که کاربران برنامه توسعه فردی عدم ارایه بازخورد را به عنوان یکی از مهم ترین اشکالات آن بیان کرده اند ایننکته اهمیت بررسی عواملی را که تسهیل کننده پذیرش بازخورد هستند و همچنین عواملی که مانع از پذیرش آن می شود را افزایش می دهد عوامل مختلفی مثل: فرد بازخورد دهنده، پیام و فرد بازخورد گیرنده نیز به عنوان عوامل موثر بر بازخورد شناخته شده است