نویسندگان:
یدالله مهرعلی زاده1 ، محسن تاتاری2 ، فهیمه عشقی3 ، فهیمه تاتاری4 .1استاد دانشگاه شهید چمران اهواز دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی
2کارشناسی ارشد،دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه مازندران بابلسر،ایران
3دانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان،پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد، ایران
4دانشجوی کارشناسی، علوم تربیتی ، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید هاشمی نژاد مشهد، ایران
چکیده فارسی: حقوق کودکان و نوجوانان در جامعه از حقوقی است که به جهت عدم توانایی آنان در احقاق حق، از جایگاه ویژه و والایی برخوردار است پرواضح است که، نظام خانواده و آموزش و پرورش به عنوان دو نهاد اصلی تعلیم و تربیت در هر جامعه ای محسوب می شوند خانواده ، نخستین نهاد اجتماعی است که تامین کننده ی نیازهای روانی و جسمانی افراد است از طرفی آموزش و پرورش نیز از مهم ترین نهادهاى اجتماعى، تربیتى و آموزشى و اصلى ترین رکن تعلیم و تربیت محسوب می شود لذا همکاری خانواده با آموزش و پرورش و هماهنگی این دو نهاد مقدس در رابطه با رعایت و حفظ حقوق کودکان و نوجوانان در جامعه و جلوگیری از انحرافات اجتماعی و رفتاری دانش آموزان به خصوص در دوره ی ابتدایی از اهمیت و جایگاه خاصی برخوردار است هدف از پژوهش حاضر آسیب شناسی انحرافات اجتماعی و رفتاری دانش آموزان، با تاکید برجایگاه حقوق کودکان و نوجوانان در اسناد فرادستی نظام آموزش و پرورش در دوره ابتدایی می باشد در این تحقیق از روش توصیفی – تحلیلی استفاده شده است نتایج تحقیق حاکی از آن است که نظام خانواده و تعلیم و تربیت همواره در کاهش انحرافات اجتماعی نقش برجسته و انکار ناپذیری دارند آنچه مسلم است اینکه می توان با بهره گیری از روشهای صحیح و تایید شده دینی، رفتار فرزندان را مطابق ارزش های دینی شکل داده و یا در اثر سوء تدبیر و سخت گیری و یا سهل انگاری در روش تربیت، راه انحراف و کجروی رفتاری را توسط فرزندان در جامعه هموار ساخته و جامعه را دچار بی نظمی، بی امنی و هرج و مرج نمود در حقیقت سبک زندگی هر فرد و جامعه ای، متاثر از نوع باورها جهان بینی و ارزش های حاکم بر آن جامعه است در اسناد فرادستی آموزش و پرورش و همچنین دین مبین اسلام به جایگاه حقوق کودکان و نوجوانان تاکید فراوانی شده است متاسفانه در جوامع امروزی بسیاری از حقوق کودکان و نوجوانان مورد بی مهری قرار گرفته و بسیاری از آن حقوق توسط بزرگسالان نقض می گردد بدین جهت بررسی دیدگاه دین مبین اسلام و اسناد فرادستی و برنامه درسی دوره عمومی آموزش و پرورش در خصوص حقوق کودکان ضروری بوده تا بتوان از این منظر، به ژرف نگری این اسناد پی برد