نویسندگان:
منصوره مهدوی هزاوه1 ، اعظم جهانیده2 ، وحید روحانی3 .1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه علامه طباطبایی، آموزش و پرورش منطقه 4 تهران
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده
3کارشناس ارشد مشاوره خانواده
چکیده فارسی: زمینه و هدف : هرگونه خشونت وسوء رفتار جنسی، باعث ایجاد اختلالات اضطرابی و به ویژه اضطراب فراگیرو احساس گناه درنوجوانان بالاخص دختران می شود پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان تصویرسازی ذهنی دستوری و بازپردازش بر اختلال اضطراب فراگیرواحساس گناه نوجوانان دختر با سابقه خشونت جنسی انجام پذیرفته است طرح این پژوهش، دو گروهی با پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل می باشد مواد و روش ها : در این پژوهش نیمه آزمایشی، جامعه آماری را دختران نوجوان 18 13ساله دارای سابقه خشونت جنسی تشکیل می داد که ازاختلال اضطراب واحساس گناه دررنج بودندو بصورت تصادفی 19 نفر انتخاب شده ودردوگروه آزمایشی وکنترل جایگزین شده وبطورانفرادی درمان برای گروه آزمایش طی 7جلسه انجام شد پس ازاجرای روش درمانی ،مجددااختلال اضطراب واحساس گناه هردوگروه مورداندازه گیری قرارگرفت ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه احساس گناه کوگلز وجونزو مقیاس کوتاه اختلال اضطراب فراگیر GAD 7 وبسته درمانی IRRTاسموکر بوده و با نرم افزار SPSSنسخه 22 انجام شد یافته ها :دراین پژوهش از تحلیل کوواریانس برای تحلیل داده هااستفاده شد F محاسبه شده، در سطح 0001/0 P< ، تفاوت معنادار را دراختلالات اضطرابی واحساس گناه هر دو گروه نشان داد این پژوهش در همگرایی با نتایج پژوهشهای مشابه بیانگر این واقعیت است که روش IRRT نقش موثری در کاهش اختلال اضطراب فراگیر واحساس گناه دردختران با سابقه خشونت جنسی داشته است نتیجه گیری : رویکرددرمانی تصویرذهنی دستوری وبازپردازش برکاهش اختلال اضطراب فراگیر و احساس گناه دردختران باسابقه خشونت جنسی اثردارد