نویسندگان:
علی اکبر عسگری1 ، وحید روحانی2 ، اعظم جهاندیده3 ، مسعود خاکپور4 ، سحر تقتمش5 .1کارشناس ارشدتحقیقات آموزشی
2کارشناس ارشد مشاوره خانواده
3کارشناس ارشدمشاوره خانواده
4استادیاردانشگاه
5کارشناس ارشدمشاوره مدرسه
چکیده فارسی: زمینه وهدف: اختلال استرس پس از سانحه PTSD طبق تعریفی که در کتاب راهنمای اختلالات روانی DSM ویرایش چهارم آمده عبارت است ازمجموعه ای ازعلایم که در پی مواجهه با حوادث آسیب زای زندگی بوجود می آید و فرد به صورت ترس ودرماندگی به این تجربه پاسخ می دهد، واقعه را مرتب درذهن خود مجسم می کند ودر عین حال می خواهد از یادآوری آن اجتناب کند کاپلان وسادوک ،2002 این اختلال آخرین زیرگروه اختلالات اضطرابی است که درآن نشانه های مرضی روانشناختی به دنبال یک رویداد استرس زا وغیرقابل تحمل ازقبیل جنگ،سیل ،زلزله ،تجاوزجنسی وحوادث رانندگی رخ می دهد افراد از نظرنوع آسیب هایی که مسبب این اختلال درآنها می شود و نیزاز نظرآسیب پذیری برای ابتلا به PTSD با یکدیگرتفاوت دارند و به ویژه در رابطه با کودکان پژوهشهای اندکی دردست می باشد با وجود مداخلات درمانی همچون رفتاردرمانی، شناخت درمانی وهیپنوتیزم ، اما تعداد قابل توجهی ازاین بیماران به درمان ها پاسخ نمی دهند یکی ازفنون نسبتا جدید، روش طرحواره درمانی می باشد که طی آن با دوباره خوانی خاطرات آزاردهنده وایجاد تغییرات مناسب سبب بازسازی خاطرات وتجربیات آسیب زا شده وباعث آرامش دربیمار می شود طرح واره درمانی رویکردی است که بر جنبه های سالم شخصیت بیمار انگشت می گذارد و از آن ها حمایت می کند این مدل بر توانمندسازی بیمار تکیه دارد درمانگر با کمک بیمار، اتحادی سالم با جنبه سالم او، به وجود می آورد تا علیه طرح واره های ناسالم بجنگند هدف نهایی درمان، تقویت ذهنیت بزرگسال سالم در بیمار است حمید پور،1394 پژوهش ها نشان میدهندکه 49 درصدقربانیان کودک آزاری جنسی ، دچاراختلال استرس پس ازسانحه می شوند کرینگ وهمکاران،2007 وهمچنین مطالعات زیادی حاکی ازاین است که 13 تا 20 درصدزنان حداقل یک بارموردکودک آزاری جنسی قرارگرفته اند لیتلتون ،2009 ،تستا ، لوینگزتون وکوس ،2004 ودست کم یک سوم آنها مبتلا به PTSD خواهندشد شیلی ، هاید ،2013 لذا هدف این پزوهش بررسی اثربخشی روش طرحواره درمانی درکاهش علایم اختلال استرس پس ازسانحه ناشی ازکودک ازاری جنسی در نوجوانان دختر 18 13 سال می باشد