نویسندگان:
حسن سرمدی انصار1 ، تهمینه بهمنی2 ، سعید صفایی3 .1کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی
2دانشجوی دکتری مشاوره دانشگاه آزاد مشهد
3دانشجوی دکتری حقوق دانشگاه آزاد تهران مرکز
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف ارایه مدلی جهت تعیین خشونت خانگی، عوامل تعارض زناشویی و پرخاشگری نوجوانان با افت تحصیلی پسران شهر مشهد بود این پژوهش از نوع پیمایشی میباشد جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهدانش آموزان پسر مقطع دبیرستان شهر مشهد و والدین آنها در سال تحصیلی 97 96بوده است که باروش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 420 نفر آنها به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند ابزار سنجش در این پژوهش سه پرسشنامه خشونت خانگی دکتر تبریزی،، پرسشنامه تعارض زناشویی Barati & Sanaeبراتی و ثنایی 2004 MCQ ، پرسشنامه پرخاشگری باس و پری و افت تحصیلی دانش آموزان از طریق میانگین نمرات ترم اول و دوم کسب شد و برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخصهای آماری، انحراف استاندارد، ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شده است بر اساس یافته های این پژوهش بین متغیرهای تعارض زناشویی و خشونت خانگی با افت تحصیلی پسران رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین متغیرهای تعارض زناشویی و خشونت خانگی نسبت به پرخاشگری پسران رابطه معناداری وجود دارد و بین پرخاشگری پسران با افت تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد