نویسندگان:
شوبو عبدالملکی1 ، مسعود درویش زاده2 ، نادیا مقدری3 .2نوروتراپ و کارشناس ارشد روانشناسی
3کارشناس روانشناسی و مربی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان
چکیده فارسی: هدف اصلی پژوهش بررسی اثربخشی درمان رفتاری شناختی گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان دیر آموز بود روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون باگروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر دیرآموز پایه ششم و هفتم و هشتم در حال تحصیل1394 شهرستان سرخس بوده و نمونه این پژوهش شامل تعداد 20 دانش آموز دیرآموز دختر که مبتلا به هراس اجتماعی شناخته شده و به صورت نمونه گیری منتخب بر هدف انتخاب و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش 10 نفر و کنترل 10نفر جایگزین شده بودند ابزار اندازه گیری هراس اجتماعی کانور و همکاران ، 2000 استفاده گردید پس از اجرای پیش آزمون، گروه آزمایش بمدت 18 جلسه 90 دقیقه ای تحت آموزش جلسات درمان شناختی –رفتاری گروهی قرارگرفتند در پایان دوره درمان، از هر دو گروه پس آزمون صورت گرفت و مشخص گردید که درمان رفتاری شناختی گروهی بر کاهش اضطراب اجتماعی کودکان دیر آموز تاثیرگذاراست 05/0 P<