نویسندگان:
ابراهیم میرشاه جعفری1 ، مسعود خاکپور2 ، حجت براتی رشوانلو3 ، امین بخشی مقدم4 .2استادیاردانشگاه
3دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ، قوچان ، موسسه عالی حکیم نظامی
4دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی ، قوچان ، موسسه عالی حکیم نظامی
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر قصه درمانی بر افسردگی کودکان 9 الی 11 سال در شهرستان قوچان بوده است برای انجام پژوهش از روش پژوهشی نیمه آزمایشی استفاده شد که بدین منظور 6 نفر از کودکان که در پایه های تحصیلی سوم الی پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل هستند، انتخاب شدند برای شناسایی کودکان افسرده از پرسشنامه علایم مرضی کودکان CS14 استفاده شد ابزار دیگر مورد استفاده در پژوهش شامل سلسله کتابهای قصه درمانی، کارتهای کلمات و اشیاء بوده است در این پژوهش از روش پیش آزمون – پس آزمون بدون گروه کنترل استفاده شده است پس از اجرای پیش آزمون و اخذ شرح و حال معاینه وضعیت روانی آزمودنی ها به طور گروهی طی 24 جلسه 60 دقیقه ای – 2 جلسه در هفته قصه درمانی انجام شد و یک هفته پس از آخرین جلسه درمانی پس آزمون اجرا شد نتایج توصیفی این پژوهش نشان می دهد که میانگین افسردگی کودکان براساس مقیاس افسردگی کودکان در پیش آزمون 8/28 و دامنه آن بین 6 تا 54 بوده است در این میان، نمره میانگین افسرده پس آزمون 2/25 بود نتایج بررسی فرضیه پژوهش یعنی، قصه درمانی موجب کاهش افسردگی می شود، تفاوت معناداری نشان می دهد که استفاده از فنون مختلف قصه درمانی می تواند به درمان افسردگی کودکان منجر شود