نویسندگان:
ام البنین صابر1 ، کامران رحمتی شادباد2 ، کیاوش مهذب3 ، محمد رشوند4 .2مدیر گروه مقاوم سازی و نگهداشت پل و ابنیه فنی، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران
3کارشننا گروه مقاوم سازی و نگهداشت پل و ابنیه فنی، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران
4کارشننا گروه مقاوم سنازی و نگهداشت پل و ابنیه فنی، سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران، معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران
چکیده فارسی: به علت نقش مهمی که پل ها پس از وقوع در عملیات امداد و نجات دارند لازم است که این سازه ها در مقابل نیروهای وارده از زلزله کمتر آسیب دیده و بالاترین سطح عملکرد خود را با توجه به اهمیت پل حافظ نمایند با عنایت به لرزه خیزی تهران و اینکه حفظ شریان های حیاتی شهر تهران پس از وقوع زلزله امری حیاتی می باشد، ضروری است مقاوم سازی پل های شهر تهران مورد ارزیابی قرار گیرد پل ستارخان بر فراز خیابان ستارخان در طول بزرگراه شیخ فضل الله نوری قرار گرفته است و راستای بزرگراه شمالی جنوبی و راستای خیابان شرقی غربی می باشد این پل به دلایلی نیاز به مقاوم سازی لرزه ای دارد من جمله اینکه در عرشه مسیر کابل های سراسری و طره آزاد، قابل برداشت نیست و عرشه در بح زلزله وارد نمی گردد همچنین ستون ها برای خمش و برش کفایت ندارند و در زلزله طولی ستون تسلیم و وارد ناحیه غیر خطی می گردد علاوه بر آن با توجه به بار سنگین سرویس بر روی بالشتک های پایه های میانی و کرنش زیا ناشی از جابجایی لرزه ای عرشه دستگاه های تکیه گاهی کفایت ندارند شالوه های کوله با طول پنجه کم موجب عدم ظرفیت باربری و خمشی شالوده گردیه است با توجه به معایب ذکر شده برای مقاوم سازی پل مزبور ابتدا باشتلک های الاستومتری موجود تعویض شده و با کاهش درز انبساط انتقال نیروی طولی زلزله به پشت دیواره کوله و تزریق خاک به پشت کوله انجام گرفته است