نویسندگان:
یدالله مهرعلیزاده1 ، مهناز اسماعیلی2 ، احسان طالبی3 .2کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر و کارشناسی مشاوره از آموزش و پرورش بوشهر
3دانشجوی دکتری محیط زیست آلودگی محیط زیست و کارشناس مرکز آموزش HSE سازمان منطقه ویژه اقتصادی
چکیده فارسی: زمینه: در ایران زلزله بیش از هر بلای طبیعی این کشور را تهدی می کند لذا مدیریت بحران و وجود یک برنامه واکنش در شرایط اضطراری مدون امری اجتناب ناپذیر به نظر می رسد در این میان آگاهی دانش آموزان بعنوان شهروندان آینده ساز از اصول بهداشتی در زمان پس از وقوع زلزله از بایسته های یک واکنش در شرایط اضطراری موفق است روش کار: پژوهش حاضر با موضوع بررسی میزان آمادگی بهداشتی دانش آموزان پس از وقوع زلزله از نوع تحلیلی توصیفی بوده که در اسفند ماه سال 96 در میان دانش آموزان هنرستان فنی دخترانه رازی در شهر بوشهر به انجام رسید تعداد آزمودنی ها تعداد 104 نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند برای دریافت داده های این تحقیق از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده و پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 85% تعیین گردیده است همچنین تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش 24 صورت گرفت یافته ها: که از میان 104 نفر آزمودنی 9 نفر در سطح آگاهی کم می باشند تعداد 53 نفر دارای آگاهی متوسط و تعداد 42 نفر تا حد زیادی از آگاهی برخوردارند همچنین نحوه دریافت اطلاعات بهداشتی به روش سخنرانی و آموزش چهره به چهره بیشترین میزان مقدار 45% درصد را به خود اختصاص داده همچنین مقدار همبستگی بین نحوه دریافت اطلاعات بهداشتی و میزان آگاهی دانش اموزان با ضریب اطمینان 0/95 تایید شده است نتایج: به طور کلی نتایج این مطالعه نشان می دهد که وضعیت آگاهی بهداشتی در 91% درصد از دانش اموزان در شرایط مناسبی قرار داشته که این امر در این مدرسه به دو دلیل اهتمام مدیریت مدرسه به ایجاد فضایی مناسب برای انجام آموزش های بهداشتی و اقدام مشاور مدرسه به انجام آموزش های مذکور از طریق آموزش چهره به چهره و روش سخنرانی است