نویسندگان:
بهروز رفیعی1 ، آزاده شجاعی2 ، یاسمن صاحب الامری3 ، سیده سیما اشرف موسوی4 .2دانشجوی کارشناسی ارشد بازسازی پس از سانحه گروه سوانح و بازسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
3دانشجوی کارشناسی ارشد بازسازی پس از سانحه گروه سوانح و بازسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
4دانشجوی کارشناسی ارشد بازسازی پس از سانحه گروه سوانح و بازسازی دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه شهید بهشتی
چکیده فارسی: با وجود مطالعات فراوانی که جهت بهبود رفتار اجزای سازه ای ساختمان ها هنگام بروز سوانحی چون زلزله و آتش سوزی انجام شده، به اهمیت نقش اجزای غیر سازه ای بنا در بروز تلفات جانی و خسارات مالی کمتر پرداخته شده است در دهه های اخیر، سیستم فرماندهی حادثه ICS حول پنج محور عملکردی شامل فرماندهی، پشتیبانی، امور مالی، امور اجرایی و برنامه ریزی جهت مدیریت منسجم حوادث برای فرماندهی ، کنترل و هماهنگی کلیه منابع، طراحی شد این در حالی است که بین کاربری های مختلف، فضاهای اموزشی و به خصوص دانشگاه ها، به دلیل جمعیت زیاد و گروه های متنوع شغلی و سنی که در آنها فعالیت می کنند و هم چنین وجود منابع انسانی و علمی، از اهمیت بالایی جهت کاهش آسیب پذیری برخوردارند هدف از انجام این مقاله، تدوین برنامه ICS برای دانشکده ادبیات یکی از دانشگاه های تهران به عنوان یک نمونه از فضاهای آموزشی مهم است که در آن به بررسی میزان آسیب پذیری اجزای غیر سازه ای، بررسی ساختار سازمانی مجموعه، کنترل کارایی تجهیزات موجود در مقابل خطر زلزله و آتش سوزی و همچنین سنجش میزان آگاهی افراد جهت پاسخگویی مناسب در مواقع بحرانی پرداخته می شود