نویسندگان:
علی محمد نظری1 ، علی مصطفی وندی2 ، فرشته رجب پور3 .2کارشناس ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی و مدرس دانشگاه
3کارشناسی ارشد بالینی و کارشناس توان بخشی
چکیده فارسی: پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش گروهی خودکارآمدی بر کیفیت زندگی و رفتار کارآفرینانه معلولین شهر ایلام می باشد به همین منظور پس از انتخاب افراد از بین 175 نفر بصورت مختلط و استفاده از فرمول کوکران نمونه به دست آمده به 120 نفر تقلیل داده شدند و از بین 120 نفر 50 نفر دامنه سنی 17 تا 33 سال ، که در پرسشنامه ها پرسشنامه کیفیت زندگی QOL و پرسشنامه رفتار کار آفرینانه مصحف استفاده شده است، بعنوان نمونه نهایی انتخاب واز روش نیمه تجربی استفاده، و به دو گروه گواه واستنباطی از تحلیل کواریانسF و T آزمایشی، همراه با پیش آزمون و پس آزمون تقسیم شدند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و لوین استفاده شد نتایج حاضر نشان داد که با افزایش آموزش خودکارآمدی و ایجاد انگیزش کارآفرینانه، کیفیت زندگی در این گروه مورد مطالعه اثر مثبتی داشته است