نویسندگان:
غلام حسین رحیمی دوست1 ، جواد توحیدی فر2 ، محبوبه تاج بخش3 .2دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
3دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر سازگاری اجتماعی و سندرم ایمپاستر دانشجویان انجام شد به همین منظور 45 دانشجو دختر و پسر از میان دانشجویان دانشگاه آزاد قوچان که براساس پرسشنامه مبتلا به سندرم ایمپاستر و سطح سازگاری اجتماعی ضعیف شناخته شدند، به صورت تصادفی انتخاب و به دو گروه آزمایش و گواه تقسیم شدند در این تحقیق از پرسشنامه راهنمای مقیاس سازگاری اجتماعیsas و مقیاس وانمود گرایی کلانسcips استفاده شد دو گروه از این آزمودنی ها دختر و پسر در معرض آموزش و درمان کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و یک گروه مختلط به عنوان گروه گواه در نظر گرفته شد تکنیک آموزش کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی به عنوان متغیرمستقل برای گروه های آزمایش اعمال شد سازگاری اجتماعی، سندرم ایمپاستر به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شدند داده ها به روش تحلیل واریانس چند عاملی به کمک نرم افزارspss 19 موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت نتایج تحلیل واریانس چند عاملی نشان دادکه بین گروه های آموزش ذهن آگاهی و گواه در متغیر سازگاری اجتماعی و سندرم ایمپاستر تفاوت معنی داری وجود دارد روش درمان کاهش استرس مبتنی برذهن آگاهی بر افزایش سازگاری اجتماعی وکاهشسندرم ایمپاستر دانشجویان موثر بود