نویسندگان:
مهران فرج الهی1 ، علی سالاری2 ، محمدباقر معنوی3 ، نرجس سالاری4 .2دانشجوی مقطع کارشناسی پردیس شهید باهنربیرجند دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی مقطع کارشناسی پردیس شهید باهنربیرجند دانشگاه فرهنگیان
4دانشجو مقطع کارشناسی علوم و فنون قرآیت و تلاوت و کتابت دانشکده علوم قرآنی سبزوار
چکیده فارسی: وظیفه نهادآموزش و پرورش بنابه رسالتی که دارد تعلیم و تربیت جامعه است در تربیت و شکل گیرى شخصیت آدمى عوامل وعناصرمتعددی دخالت دارند انچه جنبه ی اکتسابی دارد آن نوع تربیتى است که بر دوش مربیان، معلمان و والدین قرار دارد اهمیت ونقش معلمان به عنوان یکی ازعناصراصلی سازنده نظام آموزش و پرورش به نحوى است که شغل آنان همسنگ شغل انبیا مطرح شده یا این که آنان را امانت دارانی محسوب میداند که انسان اامانت آنهاست درم یان نقش هایی که معلم می تواند ایفا کندنقش اجتماعی او ازاهمیت بالایی برخورددار است نقش اجتماعی الگوی رفتاری است که فرد در موقعیت ها و وضعیت های اجتماعی مشخصی باید ازآن پیروی و تبعیت کند ازاین رو با توجه به مقام الگویی معلم برای دانش آموزان، انتظار می رود که معلمان بااین نقش خود بیشتر و بهتر اشنا شوند هدف ازاین مقاله بررسی نقش اجتماعیمعلم در مکاتب مختلف فلسفی ومکتب اسلام است که به روش کتابخانه ای مورد بررسی قرارگرفته است نتایج پژوهش حاکی از آن است که مکاتب مختلف همه به نوعی به نقش اجتماعی معلم پرداخته اند و دراین باره اظهار نظر کرده اند اما درمیان این مکاتب مکتب اسلام به طور همه جانبه و کامل به این نقش معلم پرداخته است