نویسندگان:
شهریار حیدری1 ، عباسعلی شاهمیرزالو2 ، محمدجواد ملاحسینی3 ، مهرداد حاتمی4 .2دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
3دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
4دانشجوی کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان قم
چکیده فارسی: ارزشیابی یکی از مسایل مهم، اساسی و پیچیده در امر یادگیری و تدریس است زیرا می خواهیم انسانی با پیچیدگی های روحی و روانی و استعداد های، قابلیت ها و توانایی های متفاوت با یک معیار و ملاک به اسم نمره ارزشیابی کنیم که این امکان پذیر نیست مگر اینکه نوع سنجش و ارزشیابی خود را تغییر دهیم این مقاله با هدف آشنایی با مفهوم ارزشیابی توصیفی وهمچنین شناخت عناصر و شاخص های دخیل در این نوع ارزشیابی نگارش شده است روش تحقیق در این پژوهش از نوع اسنادی کتابخانه ای بوده است که با توجه به موضوع، از متون و منابع در دسترس برای دستیابی به هدف تحقیق استخراجشده است می توان گفت خروج از حالت کمی و سیستم نمره دهی و وارد شدن به کیفی نگری را می توان ارزشیابی توصیفی نام نهاد حال این کیفی نگری، نیازمند ابزار هایی برای ارزشیابی از یادگیری فراگیران می باشد که از جمله مهمترین این ابزارها بازخورد، پویایی، فرآیند و همچنین عملکرد گرایی و کیفی بودن در ارزشیابی توصیفی می باشد