نویسندگان:
اقبال زارعی1 ، فاطمه کیخا2 ، هاجر فلاح زاده3 ، منصوره السادات صادقی4 ، رویا رسولی5 .2دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره خانواده دانشگاه شهید بهشتی
3استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی
4استادیار پژوهشکده خانواده دانشگاه شهید بهشتی
5استادیار دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی دانشگاه الزهرا س
چکیده فارسی:
هدف پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی آموزش خودمتمایزسازی براساس فرهنگ ایرانی بر کاهش تمامیتخواهی زوجی زنان است روش پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون س پسآزمون و آزمون پیگیری با گروه کنترل میباشد جامعه آماری این پژوهش را کلیه زنانمتاهل مراجعه کننده به سراهای محله منطقه یک شهر تهران در پاییز و زمستان 1395 تشکیل میدهند که به صورت فراخوان، از طریق نصب آگهی، در سراهای محله، افرادی که نمره بالاتر از میانگین همان گروه را در پرسشنامه تمامیتخواهی زوجی کسب کردند و با توجه به ملاکهای ورود و خروج به گروه نمونه، تعداد 20 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند هر گروه 10نفر برای سنجش تمامیتخواهی زوجی از مقیاس تمامیتخواهی زوجی DAPS که دارای 26 سوال است، استفاده شد گروه آزمایش وکنترل در سه مرحله پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری با استفاده از ابزار ذکر شده، مورد سنجش قرار گرفتند آموزش خودمتمایزسازی براساس فرهنگ ایرانی به مدت 8 جلسه 90 دقیقهای برای گروه آزمایش اجرا گردید نتایج حاصل از تحلیل واریانس آمیخته نشان داد که آموزش خومتمایزسازی براساس فرهنگ ایرانی باعث کاهش معنیدار نمرات ناهمخوانی یکی از مولفههای تمامیتخواهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است و اثرگذار بوده 01/0 < P ، همچنین این آموزش باعث کاهش معنیدار نمرات استانداردهای بالا یکی دیگر از مولفههای تمامیتخواهی در گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل نشده است و اثرگذار نبوده است 01/0