نویسندگان:
عبدالعظیم کریمی1 ، مسلم چرابین2 ، نرجس ملانوروزی3 .2عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
3دانشجوی کارشناس ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نیشابور
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارت های کنترل خشم بر راهبردهای نظم دهی هیجانی و سلامت روانی دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر نیشابور بود روش این پژوهش، نیمه آزمایشی و از نوع پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر نیشابور بودند از ب ین جامعه آمار ی،30 نفر با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس در دو گروه آزمایشی و کنترل در هر گروه 15 نفر گروه آزمایش و 15 نفر گروه کنترل انتخاب شدند ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ 1972 و تنظ یمشناختی هیجانی توسط گارنفسکی و همکاران 2002 بود نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش کنترل خشم با توجه به میانگین سلامت روانی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش نمرات سلامت روانی گروه آزمایش شده است آموزش کنترل خشم با توجه به میانگین راهبردهای نظم دهی هیجانی دانش آموزان گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش راهبردهای نظم دهی هیجانی گروه آزمایش شده است