نویسندگان:
رحیم بدری گرگری1 ، زهرا مرمزی پور2 .2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اندیمشک
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر سلامت روان و تنظیم شناختی هیجان در بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر انجام گرفته است جامعه آماری پژوهش شامل کلیه بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر شهر اهواز در سال 1396 می باشد نمونه مورد نظر با استفاده از روش نمونه گی ری تصادفی ساده 24 نفر در دو گروه آزمایشی و گواه 12 نفر گروه آزمایش و 12 نفر گروه گواه قرار گرفتند روش این پژوهش، نیمه آزمایش ی و از نوع پ یشآزمون پس آزمون با گروه گواه است ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه سلامت روانی گلدبرگ 1972 و ظیم شناختی هیجانی توسط گارنفسکی و همکاران 2002 بود نتایج پژوهش نشان دادند که آموزش مهارتهای زن دگی با توجه به میانگین سلامت روانی بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب کاهش نمرات سلامت روانی گروه آزمایش شده است آموزش مهارتهای زندگی با توجه به می انگین تنظیم شناختی هیجان بیماران مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر گروه آزمایش نسبت به میانگین گروه گواه، موجب افزایش تنظیم شناختی هیجان گروه آزمایش شده است