نویسندگان:
محمد رضا نواح1 ، یحیی صفی خانی2 ، مهدیه شکری3 ، آرزو حکیمی4 ، فاطمه شمشیری5 .2دکتری مدیریت، هییت علمی دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر البرز
3دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
4دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
5دانشجوی کارشناسی دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: تدوین، اصلاح و تغییر کتب درسی از نیازهای مبرم نظام آموزشی هر کشور است هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به میزان دعوت به پژوهش کتاب علوم پایهی پنجم ابتدایی در دو چاپ متفاوت 90 و 95 و بررسی تفاوت میزان دعوت به پژوهش کتاب علوم پایهی پنجم ابتدایی در دو چاپ فوق از نظر متن، تصاویر و نمودار و فعالیتهای پیشنهادی میباشد روش پژوهش از لحاظ تحلیل محتوا، بااستفاده از تکنیک ویلیام رومی صورت گرفته است بدین منظور از کتاب علوم پایهی پنجم ابتدایی دو چاپ متفاوت ذکر شده به عنوان جامعه استفاده شده و نمونهی مورد مطالعه 20 صفحهی مجزا از متن، تصاویر و نمودار و فعالیت های پیشنهاد ی، در مجموع 120صفحه از دو کتاب میباشد یافتههای بدست آمده از این پژوهش نمایانگر آن است که در میزان دعوت به پژوهش متن، چاپ 90 از 95 مناسبتر است از لحاظ تصاویر و نمودار، چاپ 95 قدرت تفکیک فراگیران را افزایش داده و دارای اعتبار است و از نظر فعالیتهایپیشنهادی علوم چاپ 95 مقبولتر میباشد بنابراین هیچ یک از این دو کتاب به تنهایی از لحاظ دعوت به پژوهش مناسب نبوده ولی در مقایسه با یکدیگر علوم چاپ 95 مناسب میباشد