نویسندگان:
شهرناز بخشعلی زاده1 ، فرزانه شاهمیری2 ، حمیدرضا دولت آبادی3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش زبان انگلیسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک
3عضو هیت علمی و استادیار گروه زبانهای خارجی دانشگاه اراک
چکیده فارسی: هدف از انجام این تحقیق بررسی جنبههایی از بازنمود جنسیت در یکی از سری مجموعههای آموزش زبان انگلیسی تحت عنوان Family and Friends از دیدگاه تحلیل انتقادی گفتمان میباشد مجموعه مذکور بهطور گسترده از سطوح مقدماتی تا متوسطه درآموزشگاههای زبان انگلیسی به ویژه در ایران تدریس میشود در این مطالعه دادههای زبانی و تصویری سه جلد از کل این مجموعه باتوجه به کنش گفتمانی بازنمود جنسیت از سه جنبه اساسی جایگاه هر یک از دوجنس تحت نظر قرار گرفته شده است به منظور نیل به این هدف یک مدل ترکیبی برگرفته از مدل پژوهشی ارایه شده توسط فرکلاف در سالهای 1989 & 1995 به عنوان چهارچوبنظری و تحلیلی بر پایه متد کیفی بهکار رفته است نتایج حاکی از آن است که تمایل کتب منتخب در بازنمود جنسیت به نفع یک جنس خاص بوده است در واقع با بررسی هر یک از کدهای طراحی شده در این مطالعه که شامل جایگاه شغلی، جایگاه در منزل وقهرمانانگاری میباشند نتایج یکسانی از بازنمود نقشهای نابرابر هر یک از دو جنس و تامین منافع جنس مذکر بهدست آمده است در مجموع یافتهها خبر از مطرود گشتن نظرایات زنباوری feminism که در طی دهها مطلوب جهان غرب بوده است میدهند