چکیده فارسی: هدف اساسی پژوهش حاضر، شناسایی عوامل آسیب زای عمده تربیت دینی در مدارس ابتدایی شهر اردبیل از دیدگاه اولیاء دانش آموزان بوده است روش پژوهش توصیفی از نوع زمینه یابی است جامعه آماری اولیای دانش آموزان ابتدایی مدارس آموزش و پرورش ناحیه 2 شهر اردبیل بوده است که در سال تحصیلی 94 95 در یکی از مدارس ابتدایی به تحصیل اشتغال داشته اند در این پژوهش انتخاب نمونه با روش نمونه گیری در دسترس، انجام گردید نمونه گیری از میان 25063 نفر دانش آموز، تعداد 372 نفر، به عنوان نمونه آماری برگزیده شدند به منظور جمع آوری داده های پژوهش از پرسشنامه محقق ساخته که روایی آن به تایید متخصصان و پایایی آن روش آلفای کرونباخ %87 محاسبه گردیده، استفاده شد یافته های به دست آمده تحقیق با تحلیل داده ها از طریق spss نشان داد عمده ترین آسیب های تربیت دینی در مدارس از دیدگاه اولیاء، عدم اعتقاد قلبی معلم به تربیت دینی، آموزش مطالب غیر دینی، عدم تناسب مفاهیم و آموزه های دینی کتابهای درسی با سن دانش آموز، قابل فهم نبودن مطالب دینی و آگاهی کمتر معلمان از اهداف دوره ابتدایی شناسایی گردید