نویسندگان:
سعید بهشتی1 ، زهرا محمدحسنی2 ، زهرا زین الدینی3 .2دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان
3عضو هیات علمی گروه روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان کرمان ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش خودآگاهی و همدلی روی سلامت روان دانش آموزان دختر مقطع متوسطه انجام گرفت روش پژوهش نیمه آزمایشی و از طرح های پیش آزمون پسآزمون با گروه کنترل بود جامعه اماری دانش اموزان دختر مقطع متوسطه شهر کرمان بودند حجم نمونه با توجه به توان آزمون 0/80 ، حجم اثر 0/50 و سطح خطای 0/050 برای هر گروه 16 نفر در نظر گرفته شد که بصورت خوشه ای دو مدرسه انتخاب گردید ابزار جمع اوری داده ها پرسشنامه سلامت روان چاهن 2011 بود پس از اجرای پیش آزمون گروه مداخله طی 8 جلسه تحت آموزش همدلی و خودآگاهی قرار گرفتند برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس در نرم افزار SPSS 24 استفاده گردید نتایج تحلیل کواریانس نشان داد که آموزش همدلی و خودآگاهی تاثیر معناداری در افزایش سلامتروان گروه آزمایش داشته است همچنین نتایج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش همدلی و خودآگاهی روی ابعاد سلامت روان اثربخش بوده است بر اساس نتایج بدست آمده می توان نتیجه گرفت آموزش مهارتهای همدلی و خوداگاهی باعث افزایش سلامت روان و ابعاد آن میگردد